Zandvoort 26 juni 2025, DATA & INSIGHTS AWARDS 2025, Foto: Bart van der Putten

Tijdens de feestelijke 18e editie van de Data & Insights Awards, die plaatsvond in Zandvoort, is Markteffect bekroond tot Data & Insights Bureau van het Jaar 2025. De jury roemde het bureau vanwege “de indrukwekkende groei en de impact die het maakt om de wereld een beetje mooier te maken.” Het is de tweede keer dat Markteffect deze prestigieuze titel wint.

De award voor Data & Insights Organisatie van het Jaar ging naar Friesland Campina. Volgens de jury is dit “een organisatie waar data en inzichten niet aan de zijlijn staan, maar een integraal onderdeel zijn van elke strategische beslissing.”

Ook in de individuele categorieën werden prijzen uitgereikt aan toonaangevende professionals binnen het vakgebied:

Insights Scientist van het Jaar: Eva van Reijmersdal (Universiteit van Amsterdam) – toonaangevend onderzoeker op het gebied van influencer marketing, met twintig wetenschappelijke publicaties op haar naam.

Data & Insights Professional Bedrijfszijde van het Jaar: Lucien Vieveen (Perfetti Van Melle) – een vaste waarde in het vak en voor velen een coach en sparringspartner.

Insights Professional Bureauzijde van het Jaar: Sabine Croes (Perspective) – overtuigde met haar eigen methodiek en tooling op het gebied van Public Design.

Data Professional Bureauzijde van het Jaar: Demian van Gils (Markteffect) – bracht aantoonbare impact binnen én buiten zijn organisatie.

Young Talent van het Jaar: Boudien van der Werf (Essensor) – groeide in zes jaar van stagiair tot MT Lead en overtuigde op zowel inhoudelijk als commercieel vlak.

Wij willen alle gasten, genomineerden en winnaars bedanken voor dit geweldige feest!

Alle winnaars per categorie!

Welk bureau heeft zich het afgelopen jaar op positieve en opvallende wijze gemanifesteerd en daarmee een waardevolle bijdrage geleverd aan de branche van Research en Analytics? Het is de bevestiging van hard werken, een hoge kwaliteitsbeleving en vooroplopen in ontwikkelingen en groei. De winnaar is Markteffect!

Bekijk hier het juryrapport.

Zandvoort 26 juni 2025, DATA & INSIGHTS AWARDS 2025, Foto: Bart van der Putten

Welke organisatie (zowel profit als non-profit) heeft zich op innovatieve en onderscheidende wijze gemanifesteerd met het toepassen van datascience en insights  in haar besluitvorming? De winnaar is FrieslandCampina!

Bekijk hier het juryrapport.

Zandvoort 26 juni 2025, DATA & INSIGHTS AWARDS 2025, Foto: Bart van der Putten

Welke Data Professional toont lef, inspireert anderen, denkt ‘out of the box’, heeft een vernieuwende visie én komt met creatieve oplossingen om het vakgebied van data analytics en/of data science te verbeteren en te vernieuwen? De winnaar is Demian van Gils!

Bekijk hier het juryrapport.

Zandvoort 26 juni 2025, DATA & INSIGHTS AWARDS 2025, Foto: Bart van der Putten

Wie onderscheidt zich door te beschikken over een sterk analytisch, maar ook conceptueel vermogen en goede communicatieve vaardigheden, valt op buiten de branche door naar buiten gericht te zijn en heeft een zekere drive en doorzettingsvermogen? De winnaar is Sabine Croes!

Bekijk hier het juryrapport.

Zandvoort 26 juni 2025, DATA & INSIGHTS AWARDS 2025, Foto: Bart van der Putten

Wie levert een bijdrage aan de innovatie van het vak market research, of de manier waarop Insights binnen het bedrijf wordt ingezet, heeft persoonlijke exposure en draagt daarmee bij aan de ontwikkeling, de status en uitstraling van het vak? De winnaar is Lucien Vieveen!

Bekijk hier het juryrapport.

Zandvoort 26 juni 2025, DATA & INSIGHTS AWARDS 2025, Foto: Bart van der Putten

Welke jonge onderzoeker (max. 7 jaar werkzaam in de sector) toont lef, denkt ‘out of the box’, komt met creatieve oplossingen om het vakgebied te verbeteren, is enthousiast en heeft een vernieuwende visie op het analyseren en inzetten van informatiestromen? De winnaar is Boudien van der Werf!

Bekijk hier het juryrapport.

Zandvoort 26 juni 2025, DATA & INSIGHTS AWARDS 2025, Foto: Bart van der Putten

Welke wetenschapper, werkzaam aan een Nederlandse universiteit, voert praktisch relevant en academisch vernieuwend onderzoek uit met betrekking tot het Topic of the Year 2025 “The Value of Influencers for Building Brands”? De winnaar is Eva van Reijmersdal!

Bekijk hier het juryrapport.

Zandvoort 26 juni 2025, DATA & INSIGHTS AWARDS 2025, Foto: Bart van der Putten